האותיות הקטנות: מה עושים כשחברת הביטוח מסרבת לשלם פיצויים?

סוכני הביטוח מוכרים לכם את הפוליסות בקלות (לעיתים אפילו דרך הטלפון בלבד), אבל כשתזדקקו חלילה לפיצוי – צפו לקשיים ולמאבק משפטי. האם יש מה לעשות לאחר שחברת הביטוח דוחה את הבקשה? בהחלט, אבל זה לא כל כך פשוט

במקרים רבים, חברות הביטוח מסרבות לשלם למבוטח את תגמולי הביטוח המגיעים לו, בתקווה שהמבוטח יימנע מלהגיש כנגדן תביעה וכך לכאורה יתעשרו על גבו, שיטה שכולנו מכירים כ"שיטת המצליח". הנושא כואב יותר כשמדובר בביטוחי חיים, ביטוחי בריאות וביטוח אובדן כושר עבודה.

כדי להתמודד עם מצב מתסכל זה מציע לכם עו"ד דוד סער, מומחה לביטוח ופנסיה המייעץ גם באתר פרקליטים, לבצע מספר צעדים:

שלב החתימה על טופס ההצעה

ההתמודדות מתחילה עוד בשלב שבו אתם נמצאים מול סוכן הביטוח, שהוא נציג חברת הביטוח, ולפני החתימה על טפסי ההצעה לפוליסה. אל תחתמו על הטפסים בלי לבדוק מה בדיוק כתוב בהם. קראו היטב ובדקו שכל התשובות שעניתם נרשמו כפי שצריך. מומלץ אפילו להקליט את השיחה עם סוכן הביטוח או את שיחת הטלפון עם נציג חברת הביטוח. היום ניתן להקליט בקלות בסמארטפונים וזה ישתלם לכם. חשוב שתדעו שאתם וסוכן הביטוח שלכם מחזיקים באינטרסים מנוגדים: סוכן הביטוח מעוניין בהוצאת הפוליסה על מנת לקבל עמלה, ואתם מעוניינים בהוצאת הפוליסה על בסיס הצהרת האמת שלכם.

חברות הביטוח שולחות מכתבי דחייה

איתרע מזלכם ונפגעתם, חליתם, נפצעתם ופניתם לחברת הביטוח שלכם לקבלת פיצוי בהתאם לפוליסה, עליה שילמתם בעקביות במשך שנים. בשלב הזה החברה מבצעת בדיקות וחקירות כדי למצוא את הגורם שיוכל לאפשר לה להימנע מתשלום הפיצוי. היא מבקשת את התיק הרפואי שלכם ובודקת ב"פינצטה" את כל תולדות מצבכם הבריאותי וביקוריכם במרפאות, ועולה על זוטות כמו – אי הצהרה על דלקת שתן שהייתה לך לפני שלוש שנים, ובכך הופכת את הצהרתך ללא מלאה. מכתב הדחייה של חברת הביטוח אמור להיות מפורט מאד והוא גם חשוב מאד להמשך ההתדיינות מולם.

על פי 'הלכת אסולין', בית המשפט קבע כי חברת ביטוח ששלחה מכתב דחייה למבוטח לא תוכל להרחיב בנימוקי דחייה נוספים כשהיא תיתבע בהליך משפטי. המכתב הוא הקובע. יש אמנם חריגים להלכה זו, אך גם איתם ניתן להתמודד.

הליך משפטי נגד חברת הביטוח שדחתה תביעתכם

אתם מרגישים שנעשה לכם עוול על ידי חברת הביטוח ורוצים להיאבק נגד החלטתה? זה השלב שבו מגיע ההליך המשפטי. הוא מתקיים בדרך כלל בבית משפט שלום או מחוזי, תלוי בהיקף הכספי של התביעה.

אם עד עכשיו לא הסתייעתם בעו"ד, זה השלב שבו אתם חייבים להיעזר באחד כזה שזו ההתמחות שלו – עם דגש על נושא נכויות ומחלות.

טעות בחיתום הביאה לפשרה של עשרות אלפי שקלים

לפני הגשת התביעה יש לבדוק היטב בעזרת עורך הדין את כל פרטי הפוליסה ואת 'שרשרת התחנות' שעברה הפוליסה

עו"ד דוד סער | צילום: יח"צ
עו"ד דוד סער

בחברת הביטוח, וגם אצל הסוכן. יש לבדוק אם ההצהרות שנתתם נכתבו במלואן (לכן גם המלצתי לעשות את זה עוד בטרם החתימה על הפוליסה), לבדוק אם עניתם על כל השאלות, לבדוק מי חתום על הפוליסה: המבוטח או רק בעל הפוליסה? ויש בכך הבדל. אולי כל המכירה נעשתה בטלפון והלקוח בכלל לא חתם על פוליסה, ואולי הסוכן בכלל המציא את כל התשובות במקום הלקוח? בחברת הביטוח יש לבדוק מי האנשים שביצעו את החיתום שלה – אולי זה לא היה חתם מוסמך, אולי החיתום לא היה נכון.

רק לאחרונה היה לי מקרה שבו נרשם בתיק הלקוח שהוא עובד בתפקיד מסוים, בשעה שהוא בכלל עובד בתפקיד אחר לחלוטין. הוא תבע את חברת הביטוח על אבדן כושר עבודה בגלל בעיות נפשיות, ובגלל הטעות בחיתום הוסכם על פשרה של מאות אלפי שקלים.

'אלוהים נמצא בפרטים הקטנים' – עורך דין שמצוי בפרטים הקטנים של נושא התביעה, יכול להכשיל כמעט כל חברת ביטוח שדוחה את תביעתכם. תחום הנכויות והמחלות בביטוח זו תורה שלמה, ומי שלא מצוי בפרטיה הקטנים – ייכשל בתהליך. לכן יש להעדיף עורך דין בעל ניסיון רב, שטיפל לפחות בעשרות תביעות, ושהצלחותיו הן רבות.

הובא לדפוס על- ידי: רונית מורגנשטרן

עו"ד דוד סער עומד לרשותכם באתר פרקליטים

מחפשים עורך דין? נבחרת המומחים של אתר פרקליטים עומדת לרשותכם

(כתבה ממומנת)

תגובות  (0 תגובות ב 0 דיונים)

הוסף תגובה