יתפוס אותך שוטר: כל דרכי אכיפת עבירות מהירות

תפסה אותך המצלמה על נהיגה מופרזת? קיבלת דו"ח לא מוצדק? מי מאתנו לא היה שם. רגע לפני שאתם נכנסים לרכב הכנו עבורכם מדריך, שיכין אתכם מראש לשלל האפשרויות העומדות בפני נהג שנתפס על עבירת מהירות. מה לעשות כאשר אתם בטוחים שלא עברתם על החוק ומצאתם את עצמכם מואשמים בכל זאת? עורכי הדין גל מוטאי וישראל גרבאוי עם כל הפרטים

 

אין ספק שבמקרה של מכשירי אכיפת המהירות בארץ, נראה כי האח הגדול אכן צופה בנו. כמעט כל נהג חווה על בשרו את אותו צילום מפליל שהתריע למשטרה על כך שהוא עובר את המהירות המותרת. ואכן, ברוב המקרים, לאחר שנתפסו נוהגים במהירות מופרזת, מוצאים עצמם נהגים רבים עומדים בפני כתבי אישום אשר עלולים להוביל לפסילות רישיון, קבלת קנסות, ובמקרה הקיצוני, אף מאסר בפועל. אבל מה קורה באותן פעמים בהן מכשירי האכיפה הם אלה שמפריזים ומציגים עדויות לעבירת מהירות, כאשר אין בכך אמת? עורכי הדין גל מוטאי וישראל גרבאוי ממשרד מוטאי מצגר גרבאוי, המתמחים בדיני תעבורה בפרקליטיIL, עם המדריך השלם לנהג המהיר.

לייעוץ משפטי לחצו כאן

או שעורך דין יחזור אליכם תוך 24 שעות

החל משנת 2012 קיימת מדיניות ענישה מחמירה של משטרת ישראל, עבור נהגים שנתפסו נוהגים במהירויות הגבוהות מהמותר בחוק. החוק מתייחס לשני סוגי מהירות. מהירויות מופרזות פי שתיים מהמותר, אשר על פי החוק תתקיים דרישה לחודשי פסילה ארוכים, ומהירויות של 195 קמ"ש ומעלה, כאשר עבורה ידרוש המחוקק מאסר בפועל. למרות שרובנו נוטים לפרגן לעצמנו בעוד כ-10 קמ"ש נוספים בממוצע, בכביש המהיר, על פי החוק נסיעה בקמ"ש אחד בלבד מעל למהירות המותרת עלולה להוות עילה מצוינת לקבלת דו"ח. אולם, בפועל, נראה שרובנו יודעים מה אנו עושים, שכן המשטרה נוטה לאכוף עבירות מהירות החל מ-10% מעל המהירות המותרת. בעקבות זאת, אנו, הנהגים, מקבלים לרוב מרווח נשימה שמאפשר לרובנו לנסוע ב-110 קמ"ש, גם אם המהירות המותרת על פי החוק היא 100 קמ"ש. חשוב לציין כי רצוי לקחת את המידע הזה בערבון מוגבל, שכן מדובר בעניין של מדיניות לא פורמלית, שעלולה להשתנות.

סוגי המצלמות ודרכי אכיפת עבירת הנהיגה במהירות מופרזת

בין המצלמות המככבות בכבישי ישראל תוכלו למצוא שני סוגים עיקריים של מצלמות לאכיפת מהירות: מצלמות ניידות ומצלמות נייחות. מצלמות ניידות מסוג F-6, המותקנות בתוך כלי רכב משטרתיים, אבל בדרך כלל ימצאו ברכבים סמויים ולא הניידות המוכרות, בצבעי כחול-לבן. מצלמות אלה ניידות כי למעשה ניתן להציבן במקומות שונים ואין להן מיקום קבוע, כמו כן מצלמות אלה יכולות לקלוט מהירות של כלי רכב מחזית הניידת וכן בכיון הנגדי. ברוב המקרים הן מופעלות בכיוון נסיעת הניידת ובעת שהמצלמה עובדת הניידת היא סטאטית בלבד.

רוב כבישי ישראל רושתו בשנים האחרונות במצלמות נייחות, אך מאחר וכולנו יודעים כבר לא מעט זמן היכן הן ממוקמות, אנו לוקחים אותן בחשבון, בזמן הנהיגה ומאטים הרבה לפני שאנחנו מגיעים אליהן. במסגרת הפרויקט למצלמות נייחות, מוקמו גם מצלמות רמזור שהפכו למצלמות לאכיפת מהירות. המצלמות מסוגלות לתפוס נהג שהגביר מהירות על מנת לעבור את הצומת בטרם יופיע האור האדום. להבהיר: ניתן לעבור את הצומת במהירות המותרת הקבועה באותה הדרך בה נוסע הנהג. בתקופה האחרונה יצא מייל בתפוצה המונית שהמהירות המותרת בצומת היא 70 קמ"ש . אין שום בסיס חוקי לטענה זו והיא פשוט אינה נכונה.

בין מגוון האפשרויות לאכיפת מהירויות ניתן למצוא את המכשיר השנוי במחלוקת,מכשיר "הדבורה". השימוש במכשיר, מכיל מגבלות רבות על מפעילו ולכן אם שוטר התנועה אינו עומד בכל תנאי השימוש כנדרש, ניתן לפסול את קביעתו בבהמ"ש. לאור המגבלות הללו רוב הזיכויים בבית המשפט לתעבורה בעבירות מהירות, מתקיימים בתיקים שבהם נעשה שימוש במכשיר הדבורה.

מכשיר נוסף לאיתור עברייני מהירות הוא הממל"ז (מד מהירות לייזר). למרות שהוא נשמע יותר כמו שם של סרט קומיקס, מדובר למעשה במכשיר שכולל לא מעט מגבלות. המכשיר ניתן להפעלה רק כשהשוטר נמצא במצב סטטי, עם הפנים כלפי רכב המטרה, כאשר המכשיר אינו מצלם את רכב המטרה. בעת עצירת הרכב, על השוטר להציג בפני הנהג את נתוני המדידה, כלומר את מהירות ומרחק הרכב, בעת מדידתו ממקום עמידת השוטר. המרחק המקסימאלי שמותר לשוטר להפעיל את המכשיר הינו כ-300 מטרים ממקום עמידתו. במכשיר זה, לא עושים שימוש כשכביש רטוב.על המפעיל לבצע בדיקות כיול, לפני הפעלת המכשיר ואחרי, וכן להפעיל את המכשיר בקטע דרך הנמצא במישור. כמו כן בהפעלת לילה, כל קטע האכיפה חייב להיות מואר.

מהן האפשרויות המשפטיות אם קיבלתם דו"ח:

מכמונת לייזר
מדידת מהירות על ידי שוטר תנועה

מצלמות מהירות – במידה והמצלמה עברה בדיקות כנדרש, הופעלה כראוי ע"י אדם מוסמך ומיומן, לתמונה המוצגת בבית המשפט ערך ראייתי מכריע לחובתו של הנאשם.

מכשיר הדבורה – מאחר וציינו שלמכשיר הדבורה מגבלות רבות, על עורך הדין לוודא אם השוטר עמד בכל המגבלות הקיימות למכשיר. עורך הדין צריך לבדוק אם הרכב היה בודד לחלוטין בשדה הראיה ותחום קליטת המכשיר. כמו כן, עליו לבחון האם האזור של כ-50 מטרים מסביב לרכב היה נקי מכל עצמים שיכול להיקלט בטעות. בנוסף יש לוודא האם השוטר שמר על קשר עין רצוף, מהו המרחק שהשוטר נסע אחריו, היכן נקלטה המהירות, והיכן נעצר הנהג? במידה והשוטר עמד בכל התנאים הללו צריך לבדוק האם בוצעו בדיקות נדרשות למכשיר בטרם המשמרת, אם בוצעו הבדיקות נדרשות בסיום המשמרת והאם קיימת תעודת כיול כנדרש למכשיר על פי הנוהל?

אם השוטר לא עמד במגבלות המוצגות בחוק – בתי המשפט אמורים להרשיע אדם בעבירה רק אם אשמתו הוכחה מעבר לכל ספק סביר. מטרת המגבלות הקיימות למכשירים וההקפדה עליהן, היא לוודא שהנהג שנעצר בוודאות ביצע את העבירה, כמו גם לוודאי כי המהירות שנקלטה על צג המכשיר היא המהירות האמיתית והמדויקת. אי עמידה בכל אחת מהמגבלות האלו מעמידה בספק את אשמתו של הנהג ובית המשפט אמור לזכות במידה וקיים ספק ולו הקטן ביותר. הדבר תקף בייחוד כאשר מדובר בעבירות חמורות יותר, של מהירויות הגבוהות, לנוכח העובדה כי ההרשעה גוררת ענישה חמורה יותר

עורכי דין גל מוטאי וישראל גרבאוי
"במעמד רישום דוח תמיד תציינו שנהגתם במהירות המותרת". עורכי דין גל מוטאי, ישראל גרבאוי ובלהה מצגר

אם אתם בטוחים שקיבלתם דו"ח שווא – מה עושים במקרים בהם אתם בטוחים שלא נסעתם במהירות מופרזת אבל אחד ממכשירי האכיפה קלטו אחרת? פה שווה לכם להיזכר באחד המשפטים הידועים שהופיעו בכל סדרת מתח אמריקאית: "חף מפשע עד שיוכח אחרת". העצה הכי טובה היא לטעון שנסעתם במהירות המותרת ולא להוסיף מעבר לכך. זאת משום שבמקרה של הודאה או התנצלות שלכם כלפי השוטר בנהיגה במהירות מופרזת, בבית המשפט לתעבורה לעורך הדין יהיה קשה להוכיח שנסעתם במהירות המותרת.

עוה"ד גל מוטאי וישראל גרבאוי ממשרד מוטאי מצגר גרבאוי, מתמחים בדיני תעבורה ומייעצים במתחם פרקליטי IL 

עוד המון מדריכים מחכים לכם בעמוד הפייסבוק שלנו

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

(כתבה ממומנת)

תגובות  (0 תגובות ב 0 דיונים)

הוסף תגובה