קניתם דירה חדשה וגיליתם בה ליקויי בנייה?

תודו שאין דבר יותר מתסכל מזה. מה עושים? הקפידו על "פרוטוקול מסירה" בו תתעדו את כל הליקויים לפני הכניסה לדירה ושמרו את כל ההתכתבויות ביניכם ובין הקבלן למקרה שצטרכו להגיע לבית המשפט לתביעות קטנות. עו"ד אילון עישר עוזר לכם להיכנס הביתה ברגל ימין

איך קונים דירה רק על פי הדמיה?
ואיך מוודאים שהקבלן יטפל בליקויים?
צילום: יח"צ

לרכישת דירה חדשה מקבלן יש לא מעט יתרונות, ונראה כי בראשם עומד היתרון הגדול של דירה חדשה מהניילונים, שעדיין לא התגוררו בה ועדיין לא צברה בלאי. אבל מה קורה כשאתם סוף סוף מקבלים את המפתח, נכנסים לדירה שחיכיתם לה כל כך הרבה זמן ומגלים ליקויי בנייה?

ייתכן שרובכם תחליטו לשכור את שירותיה של חברת בדק או מהנדס בניין לבדיקת הליקויים, אך זה לא פוטר אתכם מלקחת חלק מהותי בעריכת חוות הדעת, בוודאי אם אתם חווים קשיים בהתנהלות מול הקבלן ו/או היזם ותביעה משפטית נראית באופק. עו"ד אילון עישר ועו"ד רועי תמיר ממשרד סימון עישר פורת ושות' ומנהל פורום ליווי שכונות בהקמה במתחם פרקליטיIL מסבירים.

לייעוץ משפטי לחצו כאן

או שעורך דין יחזור אליכם תוך 24 שעות

אל תוותרו על פרוטוקול מסירה

לצערנו, תרבות התנהלות ענף הבניה אינה חפה מבעיות. קבלנים ויזמים מחפשים רווח קל ומהיר ואיכות הבניה כמו גם השירות הלקוי הם בהתאם. כיום, כמעט ואין דירה חדשה בלי ליקויי בניה או אם תרצו בלי ליקויי בניה רבים ובלי "חבלי לידה" של מספר חודשים לאחריה הבאים לידי ביטוי בפינג-פונג מתיש ואינסופי של שיחות טלפון, תכתובות דואר אלקטרוני, מכתבים ופגישות בין הקבלן לדייר בעניין תיקון ליקויי הבניה.

אחד הדברים שיסייע לכם במאבק על תיקון הליקויים הוא "פרוטוקול מסירה"פרוטוקול המסירה או פרוטוקול ראשון הוא למעשה מסמך המתעד את ליקויי הבניה הקיימים בדירה (לדוגמה: רטיבות, חיפוי אבן מתפורר, אריחים שבורים, חוסר רובה, אי התאמה למפרט וכיו"ב). רוכשי דירות נוטים להקל ראש בפרוטוקול המסירה ודבר זה הינו בעוכרם בהמשך ההתנהלות מול הקבלן והיזם, בוודאי אם לימים יהיה ברצונם להגיש תביעה נגד הקבלן ו/או היזם.

בפרוטוקול המסירה חשוב שיהיו כלולים הנושאים הבאים:

א. וודאוו שהפרוטוקול כפוף לחוות דעת מהנדס בניין או חברת בדק מטעמכם.

ב. ציינו באילו תנאים ובאיזה מצב בוצע הפרוטוקול. לדוגמה האם חוברה הדירה החשמל? האם חוברה הדירה למים? האם הדירה נמסרה נקיה? האם החלונות היו נקיים? האם המיזוג נבדק?

ד.  התייחסו לחניה ולמחסן (ככל שנרכשו) – בדיקת גודל מתאים וליקויים.

ה. במידה ויש ליקויים, ציינו גם אותם בפרוטוקול.

אם הבדיקה שעשיתם הובילה לגילויים של ליקויי בנייה כאלה או אחרים, השלב הבא הוא לפנות לקבלן האחראי. ראשית, מומלץ לתעד את הסיור בדירה והפרוטוקול (להקליט או לצלם בווידאו – כן, אתם לא טועים), זאת מכיוון שהרבה פעמים מנהל העבודה מטעם הקבלן מבטיח הרים וגבעות במעמד הפרוטוקול, אך לא רושם דבר ולאחר מכן. בלי תיעוד קשה מאוד לטעון טענות כנגד הקבלן על סמך דברים שנאמרו בעל פה.

שנית, מומלץ כי תקיימו פרוטוקול (רישום) משלכם לכל ליקויי הבניה בדירה (בצירוף תאריך) ותשמרו הרישום בקלסר מסודר. אם ניתן, החתימו גם את מנהל העבודה על הפרוטוקול ואם הוא מסרב לחתום לציין זאת על גבי  הפרוטוקול.

שלישית, אם הקבלן עומד בסירובו לרשום ליקוי או הערה – מוצע לכתוב בסוף הפרוטוקול – "נחתם תחת מחאה" ואם גם את זה הקבלן מסרב שתכתבו (וכמובן יש תיעוד לכך – ראו לעיל), מוצע לשלוח דואר אלקטרוני ובו לרשום לקבלן וליזם כל טענותיכם. אם גם זה לא עוזר – מומלץ לפנות ליעוץ משפטי מקצועי המתמחה בליווי שכונות ובניינים בהקמה.

לאחר השלמת פרוטוקול המסירה או חוות דעת המומחה העבירו אותם לקבלן. על פי חוק הינכם מחויבים לתת לקבלן הזדמנות לתקן הליקויים בעצמו. חשוב לציין כי על הקבלן לבצע את התיקונים "תוך זמן סביר" – ולא "במהלך כל שנת הבדק" כפי שמנהלי עבודה מטעם הקבלנים נוטים לומר.

אם הקבלן מתעלם מהפניות או לא מתקן את כל הליקויים, רצוי לשלוח מכתבי תזכורת הכוללים את הליקויים המצריכים תיקון, ואלו שתוקנו וכן דרישה להשלמת התיקונים. נכון לשלוח מכתבים אלו אחת לחודש ואף בתדירות תכופה יותר.

חשוב לשמור הן את המכתבים ששלחתם והן את התשובות, כדאי לערוך גם תרשומת אודות שיחותיכם עם נציגי הקבלן. כאמור, על פי חוק הנכם מחויבים לתת לקבלן את הזכות לתקן.

התייאשתם? זה הזמן לנקוט בהליכים

אם התייאשתם מהאפשרות שהקבלן יתקן הליקויים, בין אם הוא סירב מפורשות לעשות כן בין אם הוא מתעלם מפניותיכם בין אם הוא אינו מצליח לתקן הליקויים, זה הזמן לנקוט בהליכים. רצוי, בין היתר לאור תקופת הבדק לנקוט, בהליכים לאחר שחלפה תקופת הבדק ולבל תעלה טענה כי הקדמתם הגשת התביעה.

עו"ד אילון עישר
עו"ד אילון עישר. על הקבלן לבצע את התיקונים "תוך זמן סביר"

טרם נקיטה בהליכים עליכם לקבל החלטה האם תתקנו הליקויים בעצמכם ותתבעו הקבלן לפצותכם בגין ההוצאה שנדרשתם להוציא או שתגישו תביעה לחייב הקבלן לתקן הליקויים. בשלב זה גם יש לבחון האם ליקויי הבניה הם כאלה הניתנים לתיקון, באם לאו, ואם יש להם השפעה על שווי הדירה ואז נכון יהיה לצרף חוו"ד שמאי שיעריך הפגיעה בשווי הדירה.

מומלץ כמובן לשכור שירותי עו"ד הבקיא בתביעות בעניין ליקויי בניה, אשר ינסח מכתב התראה אחרון, ואם זה לא יועיל יגיש תביעה בשמכם, עם זאת – אם ליקויי הבניה הם בסכום של כ-30,000 ₪ – ניתן להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. בכך תחסכו בזמן בעלויות עו"ד וכולי. שיהיה בהצלחה.

עו"ד אילון עישר ועו"ד רועי תמיר ממשרד סימון, עישר, פורת ושות', מנהלי פורום ליווי שכונות בהקמה בפרקליטיIL

עוד לא עשיתם לנו לייק?!

(כתבה ממומנת)

תגובות  (0 תגובות ב 0 דיונים)

הוסף תגובה